پزشکی زنان

خرید بک لینک

دارو (به انگليسي: Drug) در دانش پزشكي به هر ماده اي كه براي درمان، تسكين علائم، تشخيص بيماري يا پيشگيري از آن به كار رود و بر ساختار يا كاركرد ارگانيسم زنده اثر گذارد و پس از ورود به بدن عملكرد بدن را تصحيح كند، گفته مي شود.
خريد مگناركس
دارو ممكن است منشأ طبيعي (گياهي يا حيواني) داشته باشد يا اينكه به طور مصنوعي تهيه شود. داروهاي شيميايي معمولاً در آزمايشگاه و به دست پزشكان يا دارو سازان كشف شده و پس از تحقيقات كافي و تأييد مراجع رسمي در كارخانه هاي داروسازي توليد مي گردند.

مصرف دارو ممكن است به صورت خوراكي (قرص و شربت)، ماليدني (پماد و قطره)، استنشاقي (از راه تنفس) يا تزريقي (آمپول) باشد. به محل فروش دارو داروخانه گفته مي شود. داروها به چهار صورت معدني، حيواني، گياهي يا شيميايي وجود دارند.
خريد سياليس
همچنين مي توان داروها را به دو بخش مجاز و غيرمجاز (مانند برخي مخدرها) طبقه بندي كرد.

داروها اصولاً بايد در شرايط ويژه اي نگهداري شوند و تاريخ مصرف مشخصي دارند. نحوه مصرف دارو و چنده گذاري (دوز مصرفي) آن در نسخه پزشك معالج مشخص مي شود. برخي داروهاي ساختني كه به آنها داروهاي جالينوسي نيز گفته مي شود در داروخانه با نسخه پزشك و از تركيب چند ماده دارويي ساخته مي شود
قرص سياليس
در حالت كلي، يك دارو ماده اي است كه به وسيلهٔ واكنش هاي شيميايي خود، تغييراتي در كاركرد زيستي ايجاد مي كند. عمدتاً مولكول دارو با يك مولكول خاص در سيستم زيستي كه نقش مشخصي بازي مي كند برهم كنش دارد. به اين مولكول گيرنده يا ريسپتور مي گويند. در موارد اندكي داروها به عنوان دشمن شيميايي معروف هستند كه ممكن است با ديگر داروها واكنش دهند، در موارد ديگري مثل عوامل اسمزي داروها به طور انحصاري با مولكولهاي آب واكنش مي دهند. داروها ممكن است درون بدن توليد شوند همانند هورمونها يا شيميايي بوده و درون بدن توليد نشوند. سموم نيز دارو محسوب مي شوند. مواد سمي مي توانند به وسيله موجودات زنده از قبيل گياهان و جانوران ساخته شوند يا همانند آرسنيك و كادميوم داراي ريشهٔ معدني باشند. از آنجا كه واكنش دارو با گيرندهٔ آن شيميايي است، يك مولكول دارو بايد شكل، اندازه، تركيب اتمي و بار الكتريكي مناسب داشته باشد
يك دارو معمولاً داراي نقطهٔ دريافت متفاوتي نسبت به جايگاه عمل خود است. مثلاً قرصهايي كه براي درمان سردرد به كار مي روند، اگرچه از طريق دهان دريافت مي شوند اما جايگاه عمل آنها مغز است؛ بنابراين يك داروي پذيرفته و عملي شده، دارويي است كه اولاً خواص لازم براي انتقال از سايت ورودي به جايگاه عمل منظور را داشته باشد و ثانياً در زمان معقول از بدن دفع شود. البته برخي داروها مانند داروهاي موضعي پوستي و افشانه هاي تنفسي مكان اثر نزديك به محل دريافت دارند.
خريد لارجرباكس
داروها مي توانند در شرايط استاندارد دما و فشار يا (STP) در سه حالت گاز مثل نيتروزاكسيد، مايع مثل ليدوكايين و جامد مثل آسپرين موجود باشند. اين شرايط تعيين كنندهٔ نحوهٔ ورود و دريافت آنها در بدن انسان است. براي مثال برخي داروهاي مايع به راحتي در دماي اتاق تبخير مي شوند و مي توانند به همان شكل تنفس شوند همانند (هالوتان). طبقات گوناگون داروهاي آلي در داروشناسي و داروسازي مورد بررسي قرار مي گيرند. بسياري از داروها بازها و اسيدهاي ضعيف هستند. اين داروها به وسيلهٔ خود بدن هدايت مي شوند. زيرا تفاوت pH در اجزاي مختلف ممكن است درجه يونش اين قبيل داروها را تغيير دهد.
قرص مگناركس
يكي از شايعترين انواع مسمويت مربوط به مسموميت دارويي است در جهان خواب آورها، مسكن ها و داروهاي ضدافسردگي كه سيستم اعصاب مركزي را تحت تأثير قرار مي دهد در زمره مهمترين داروهاي مسوميت آفرين قرار دارند. در ايران نيز داروها، نخستين عامل مسموميت در كشور به شمار مي روند. مسكن هاي غيرمخدر، تب برها و داروهاي ضد رماتيسمي، اولين دسته داروهاي ايجاد كننده مسموميت در ايران هستند و پس از آن داروهاي دسته اعصاب و روان مانند داروهاي خواب آور و ضد صرع قرار دارند
در طب سنتي گفته شده كه غذا موجب رشد و نموي بدن است در حالي كه دارو اين گونه نيست؛ و دارو بر خلاف غذا، بر مزاج و كيفيت بدن اثر مي گذارد

پزشکی زنان...

ما را در سایت پزشکی زنان دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: faezeh بازدید: 190 تاريخ: 7 ارديبهشت 1397 ساعت: 15:5

یکی از مشکلاتی که در زندگی مشترک زن و شوهرهای جوان امروزی بسیار دیده می شود، این است که پس از مدتی که از ازدواجشان می گذرد، آن عشق و علاقه آتشین، آن مهرورزی های دلبرانه، آن روابط رمانتیک خلاقانه، آن هیجانات جذب کننده و در کل آن رابطه صمیمانه ای که ابتدای زندگی، در قلبشان نهادینه و جاگیر شده بود بتدریج کمرنگ می شود و نکته قابل توجه آن که اغلب همسران هم نمی دانند علت این سردی رابطه چیست و چه شد که آن تعلقات خاطری که در زمان آشنایی، نامزدی، عقد و حتی تا مدتی پس از ازدواج در زندگی مشترکشان جاری و ساری بود، محو و نابود شد؟

شریعت پناهی، کارشناس ارشد روان شناسی و عضو انجمن روان شناسان در این خصوص می گوید: این که چه عللی می تواند موجب سردی روابط همسران شود بسیار متفاوت است، ولی مهم ترینش این است که در فرهنگ ما با تولد فرزندان، زن و شوهری جای خود را به پدر و مادری کردن می دهد. بسیاری از زن و شوهرها با آمدن بچه، جایگاه خود را عوض می کنند و سعی می کنند پدر و مادر خوبی باشند تا همسری خوب! بنابراین تمام مهرورزی ها و محبت هایی که تا قبل از تولد کودک نثار همسر می شد ناگهان تغییر جهت داده و معطوف به فرزند یا فرزندان می شود.

این در حالی است که زن و شوهرهای امروزی با نتایج تربیتی فرزندان خود نشان داده اند آنان نسبت به والدین خود ضعیف ترعمل کرده و نه تنها همسر خوبی نیستند، بلکه فرزندان آنان نسبت به کودکان نسل پیشین بی ادب تر، شکننده تر، حرف ناشنواتر، وابسته تر و ناسازگارتر شده اند و با این همه توجه که والدین جدید نسبت به فرزندان دارند، بازهم بدهکار می شوند.

به آنها پدر و مادر خوب نمی گویند !
شریعت پناهی بیان می کند: پدر و مادرهای امروزی به اشتباه تصور می کنند اگر از زندگی و روابط همسری خود بزنند و تمام توجه را معطوف فرزندان کنند و حتی کوچک ترین مسائل فرزند را مدنظر قرار دهند و نسبت به آن حساس باشند، به آنها می گویند پدر و مادر خوب! ولی آنان کلید تربیت را گم کرده اند و این مسیر تربیت، پایانی جز والدین بدهکار و فرزندان طلبکار ندارد و اگر والدین قسمتی از این تلاش و توجه را صرف خود نکنند، دیگر سهمی از انرژی برای انجام وظایف زناشویی به آنان تعلق نمی گیرد و همه انرژی روی فرزندان متمرکز می شود.

او ادامه می دهد: تمرکز روی کودک باعث بالا رفتن سطح توقع فرزند شده و وقتی کودک بفهمد در مرکز توجه قرار دارد، خودخواه بار می آید و این امر، فرصت پویایی شخصیت را از فرزند می گیرد و این موضوع در خانواده های تک فرزند بیشتر دیده می شود.

این روان شناس می افزاید: اگر در برهه خاصی روی شخصیت کودک کار نشود به شخصیتی ایستا و منفعل تبدیل می شود؛ شخصیتی که تحمل آن برای خود فرزند و حتی والدین قابل قبول نیست!

شریعت پناهی تصریح می کند: زن و شوهری که فرزند را حلقه اتصال خود بدانند و یکدیگر را به خاطر فرزند تحمل کنند یا حتی به زبان بیاورند که فقط به خاطر بچه با تو مانده ام درروزگار ما بسیار زیادند. این نوع زن و شوهر ها بیشتر از آن که در پی خوشبختی خود باشند، به دنبال بدبختی های خود می گردند و از این که برای خود نمی توانند کاری کنند، خوشبختی گمشده خود را در فرزندان جستجو کرده و بیش از حد روی درس خواندن و موفقیت تحصیلی و شغلی فرزندان تاکید می کنند که این هم برای زن و شوهر و هم فرزندان اضطراب زاست.

زن و شوهر خوب بودن، عامل پایداری خانواده
شریعت پناهی در پاسخ به این پرسش که با تمام این تفاسیر زن و شوهر خوب بودن بهتر است یا پدر و مادر خوب، می گوید: اگر هر دوی این وظایف با هم اعمال شود بسیار ایده آل است، ولی اغلب، یکی از این وظایف نادیده گرفته می شود.

او تصریح می کند: زن و شوهر خوب و صمیمی بودن ملاک اولیه برای داشتن آرامش و تربیت خوب فرزندان و محور اصلی زندگی خانوادگی است و نباید از یاد برد که تامین نیازهای عاطفی و جنسی و دستیابی به آرامش ازجمله مواردی است که موجب می شود فرد با تلاش و همت بسیار، دوره تجرد را رها و وارد دوران تاهل شود تا بتواند این قبیل نیازهایش را به حداقل برساند و تامین کند. پس اگر زن و شوهر نتوانند در زندگی مشترک به نیازهای شخصی شان دست یابند حتی با خوشبختی فرزندان هم اقناع نخواهند شد و همواره ناخشنودند.

این روان شناس با تاکید بر این که زندگی یک موهبت تکرارنشدنی است، می گوید: هر انسان فقط یک بار فرصت زندگی کردن دارد. اگر پدر و مادر در کنار توجه به آرزوی فرزندان، در برآوردن آرزوها و اقناع نیازهای زن و شوهری خود بکوشند، این منفعت را دارد که هم والدین از زندگی صمیمانه و عاشقانه خود لذت بیشتری می برند و هم فرزندان در سایه صلح و سازش پدر و مادر به آرامش می رسند و این از ارکان یک زندگی سالم و پویاست. در این نوع زندگی، شرایط به گونه ای است که فرزندان از روابط محبت آمیز و صمیمانه والدین الگوبرداری کرده و همین ارتباط سالم را با همسر آینده خود برقرار می کنند.

پس اندکی از پدر و مادر خوب بودن فارغ شوید و به زن و شوهر خوب بودن بیندیشید و به دنبال آن باشید که چگونه و از چه راه هایی می توانید یکدیگر را به کام رسانده و خوشبختی را برای خود نهادینه کنید و در استحکام آن بکوشید و در صورت پیشی گرفتن از جایگاه زن و شوهری یا جابه جا شدن این نقش، آن را به جای واقعی و اصلی خود برگردانید و بدانید زن و شوهر خوب به احتمال زیاد پدر و مادر خوبی خواهند بود، ولی هر پدر و مادر خوبی لزوما زن و شوهر خوبی نیستند!

پزشکی زنان...

ما را در سایت پزشکی زنان دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: faezeh بازدید: 158 تاريخ: چهارشنبه 9 اسفند 1396 ساعت: 12:02

روابط صحیح زناشویی

رفتار بهنجار جنسی

یک پزشک متخصص با طرح این سوالات می گوید: خیالتان را راحت کنم؛ گردو، پسته، بادام و سایر گرمیجات هیچ ارتباطی با غریزه جنسی ندارند. اگر قرار بود تمام مسایل و مشکلات جنسی با پسته و گردو حل بشود، بنده و امثال بنده به جای این که ۲۷ سال مداوم درس بخوانیم و امتحان بدهیم و زحمت بکشیم، می رفتیم مغازه گردوفروشی باز می کردیم!

او ادامه می دهد: خیالتان را از مساله مهم تری هم راحت کنم؛ مسئله ارتباط زناشویی، ربط چندانی به دستگاه تناسلی هم ندارد. نظام جنسی ما توسط مرکزی در مغزمان کنترل می شود و همین مرکز است که تمام سیستم های تناسلی را به حرکت درمی آورد. محل این مرکز در مغز میانی و در سیستم لیمبیک است. لابد تجربه کرده اید که همه مان وقتی که افسرده ایم یا وقتی اضطراب داریم و یا وقتی که عصبانی هستیم، دیگر میل جنسی نداریم. آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید چرا چنین است؟ چون فرمانِ میل و ارتباط جنسی باید از بالا صادر شود، یعنی از مغز؛ و طبیعتا این فرمان در حالت افسردگی، اضطراب و عصبانیت صادر نمی شود.

بعد از مغز، همه چیز در کنترل هورمون ها و غدد مترشحه داخلی است: هیپوفیز، هیپوتالاموس، تیرویید، آدرنال، بیضه و تخمدان. هر کدام از اینها که نام بردم، اگر مشکلی پیدا کنند، ما در مسایل جنسی مان به مشکل خواهیم خورد.

بعد از هورمون ها، نوبت به ژنتیک می رسد. یعنی اشکالات ژنتیکی هم می تواند منجر به اشکالات جنسی شود. آنچه بعد از ژنتیک اهمیت دارد، سیستم خونی بدن است. اگر کم خونی داشته باشیم یا اگر دچار تالاسمی باشیم، در روابط جنسی مان مشکل خواهیم داشت.

بیماری های عفونی مثل سل و بیماریهایی نظیر دیابت هم می توانند ارتباط جنسی مان را دچار اختلال کنند. اگر دقت کرده باشید، می بینید که تا این جای کار، هیچ اسمی از دستگاه تناسلی به میان نیاورده ام چون اهمیت آن در روابط زناشویی خیلی کمتر از آن چیزی است که عموم مردم تصور می کنند. حقیقت این است که آلت جنسی برای برقراری یک ارتباط جنسی سالم در ردیف ششم اهمیت قرار دارد.

احساسات مثبت

برای یک ارتباط زناشویی سالم و بهنجار، آموزش مسایل جنسی قدم اول است، اما قدم دوم، داشتن احساسات و عواطف مثبت به همسر است. باید همسرتان را صمیمانه دوست داشته باشید. معالجه احساسات منفی البته کار آسانی نیست. من سال هاست که مشاور ازدواجم و گه گاه با خودم فکر می کنم که ای کاش ما زوج های ایرانی ۱۵ یا ۲۰ سال با هم نامزد بمانیم و فقط یک سال ازدواج کنیم! چراکه به وفور دیده ام بلافاصله پس از آن امضای کذایی، خیلی چیزها به هم می ریزد.

به هر حال، اگر زن و شوهر به هم احساس مثبتی نداشته باشند در روابط زناشوییشان مشکل خواهند داشت. بیشتر مردان، طالب زنانی هستند که قابلیت هایشان را تایید کنند و قبولشان داشته باشند. توصیه من به تمام خانم ها این است که از تایید همسرتان غافل نشوید و به قول معروف، تحویلش بگیرید. این کار برای همسرتان هم تاثیرات مثبت جسمی در پی دارد، هم تاثیرات مثبت روحی.

اتاق خواب

اتاق خوابی که قرار است ارتباط جنسی در آن صورت بگیرد، نقش مهمی در سلامت این ارتباط ایفا می کند. در اتاق خوابی که آدم به اضطراب می افتد، نمی شود یک ارتباط جنسی سالم و آرامش بخش داشت. محیط مورد نظر باید از هر حیث کاملا امن باشد زیرا اضطراب شایع ترین عاملی است که در سیستم های گیرنده مغزی اختلال ایجاد می کند.

نکات دیگری را هم باید در ساخت و تزیین اتاق خواب مد نظر قرار داد، از جمله این که رنگ اتاق خواب باید حتما روشن باشد، نور اتاق باید کافی باشد، و حتی بهتر است که یک موزیک ملایم و بدون کلام هم گوش تان را نوازش بدهد، چرا که در این شرایط، مغزتان برای ارتباط سالم، آماده تر می شود.

بدآموزی های جنسی

آموخته های غلط و غیر علمی را باید از ذهنمان بیرون بریزیم. خیلی از دختران ما این حرف غلط را از بزرگترهایشان شنیده اند که مردها پس از رابطه زناشویی، به همسرشان سرد می شوند یا از آنها دوری می کنند و امثال این حرف ها. این مساله، بسیار شایع و مهم است. من دختران زیادی را ویزیت کرده ام که به خاطر همین آموزش نادرست، هنگام اولین آمیزش جنسی با همسرشان، آنقدر خودشان را منقبض کرده اند و به خودشان فشار آورده اند که دچار “واژینیسموس” شده اند.

بهداشت جنسی

زن و شوهر قبل از تماس جنسی باید یک دوش کامل بگیرند و خودشان را خوشبو کنند. استفاده از صابون خوشبو کننده به همین دلیل اهمیت دارد. سیستم های تناسلی را هم باید حتما شستشو داد، ترجیحا با آب و اندکی ساولن مایع.

پس از رعایت بهداشت، نوبت به آرایش می رسد، آن هم یک آرایش کامل. این فرهنگ، صحیح نیست که خانم ها بیرون از منزل آرایش داشته باشند اما درون منزل و در مقابل همسرشان تصور کنند که نیازی به آرایش نیست. توصیه می کنم که زن و شوهر، عطر و ادکلنشان را هم زود به زود عوض کنند. اصلا خوب نیست که آدم برای یک مدت طولانی، مثلا سی سال، فقط از یک نوع خوشبوکننده استفاده کند. شاید همسرتان با عطر و اودکلن تازه تان ارتباط بهتری برقرار کند.

تمیز بودن دهان و دندان مهم است. قبل از ارتباط زناشویی، از چیزهایی مثل سیگار که نفستان را بدبو می کند، حتما پرهیز کنید و یادتان باشد ترجیحا چیزهایی بخورید که نفستان را خوشبو کند.

پزشکی زنان...

ما را در سایت پزشکی زنان دنبال می‌کنید

برچسب: ,اطلاعاتی درباره روابط زناشویی ,توصیههای یک پزشک درباره روابط صحیح زناشویی ,دانستنی های بسیار جالب درباره رابطه زناشویی ,نکاتی در مورد روابط زن و مرد ,پزشکی زنان, نویسنده: faezeh بازدید: 166 تاريخ: دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت: 19:47

بیماری های رحم

۱- تومورهای بدخیم
علایم بالینی :

خونریزی و ترشح غیر عادی به خصوص بعد از یائسگی یا خونریزی زیاد هنگام هنگام عادت ماهانه
اشکال یا درد در هنگام ادرار کردن
مقاربت دردناک
درد در ناحیه لگن

۲-رحم واژگون
علایم بالینی:
رحم واژگون معمولا نشانه ای ندارد. بندرت ممکن است دردهایی در کمر و احساس سنگینی در بخش تحتانی لگن خاصره حس شود.و اغلب نیازی به درمان نیست.
۳-آندومتریت

اندومتریت عفونت مخاط رحم است و علایم بالینی آن خونریزیهای نامرتب، ترشحهای مهبلی، درد و حساسیت در زیر شکم، احساس ضعف، تب، اختلال در ادرار است
۴-پولیپ مخاط رحم

نشانه های پولیپ مخاط رحم درد از نوع گرفتگی عضلانی هنگام عادت ماهانه، خونریزی مختصر در فاصله قاعدگیها، خونریزی فراوان هنگام قاعدگی و ترشحات مهبلی است
۵-سرطان رحم

یکی از سرطانهای شایع مجرای تناسلی زن سرطان رحم است، اما با این حال میزان شیوع آن پنج بار کمتر از سرطان دهانه رحم است.وخیلی دیرتر از سرطان دهانه رحم و اغلب در زنانی که بیش از ۵۰ سال دارند.
علایم بالینی:

افزایش حجم رحم
خونریزی نامرتب مهبل زنانی که قاعدگیشان مرتب است.
خونریزی پس از یائسگی.

۶-چسبندگی رحم
علائم بالینی:

ناباروری، نامنظمی سیکل ماهیانه مانند کاهش خونریزی ها یا قطع ناگهانی سیکل های قاعدگی، درد دوره ای در ناحیه لگن و سقط های مکرر جنین اشاره کرد.۴۳ درصد از زنان مبتلا به چسبندگی های رحمی از ناباروری رنج می برند.
بیماری های رحم در زنان
بیماری های رحم در زنان
۷-افتادگی رحم

بارداری ، افزایش فشار به پایین شکم، یبوست مزمن، چاقی مفرط حتی سرفه های مزمن و طولانی یا وجودنداشتن هورمون استروژن مخصوصا در دوران یائسگی باعث بروز این بیماری می شود
علائم بالینی:

درد و فشار زیر شکم ،بی اختیاری ادرار،احساس فوریت در ادرار،تکرر ادرار،در موارد شدید با احتباس ادراری و درد ناشی از آن و آنوری(عدم تشکیل ادرار)،یبوست،اسهال،بی اختیاری مدفوع،کمر درد،پهلو درد،درد لگن،ناراحتی کلی لگن،دیس پارونی(درد موقع نزدیکی)،افزایش حجم خونریزی قاعدگی،خونریزی زیاد قاعدگی+لکه بینی
۸-چسبندگی لوله های رحمی

کسانی که از IUD استفاده می کننداحتمال التهاب های لگنی و لوله های رحمی بیشتر است.چسبندگی ها بیشتر دردهای مبهم شکمی خواهد داشت و اگر بیماری دچار اندومتریوز باشد، دردها کاملا مشخص خواهد بود.
علائم بالینی:

چسبندگی لوله های رحمی علامت خاصی ندارد و بیماران اغلب به صورت ثانویه به پزشک مراجعه می کنند؛ ثانویه با دردهای شدید یا ثانویه با نازایی و… که در این مواقع، پزشک باید شرح حالی از بیمار بگیرد و مشکل را تشخیص دهد.اما در بیمارانی که خون ریزی قاعدگی کم یا قطع شود یا قاعدگی دردناک، نازایی و سقط مکرر شایع تر است
۹-پولیپ های رحم
علائم بالینی:

ترشحات ابکی و خون الود از مهبل(واژن)

خونریزی بعد از مقاربت جنسی

خونریزی در فواصل بین عادات ماهانه

خونریزی بعد از یائسگی

خونریزی از مهبل در ایامی غیر از دوران قاعدگی
۱۰-فیبروم رحم:
علائم بالینی:

خونریزی شدید و غیرعادی قاعدگی از شایع ترین علامت وجود فیبروئید رحمی است. اگر فیبروم ها در نزدیکی لایه های داخلی رحم باشند و یا در خونرسانی به لایه های داخلی رحم اختلال ایجاد کنند، می توانند باعث قاعدگی سنگین و دردناک شوند.در این شرایط معمولا قاعدگی طولانی مدت و لکه بینی بین دوره های قاعدگی وجود خواهد داشت. خانم های دچار قاعدگی سخت و طولانی مدت، معمولا به کم خونی فقر آهن مبتلا می شوند.

همچنین فیبروئید ها بسته به اندازه و محل شان در رحم می توانند منجر به علائم زیر شوند:

درد و فشار در ناحیه لگن
تکرر ادرار
عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه
عفونت مجاری ادراری که معمولا از عدم تخلیه کامل مثانه ناشی می شود.
یبوست
درد پاها و کمر

پزشکی زنان...

ما را در سایت پزشکی زنان دنبال می‌کنید

برچسب: ,بهداشت واژن ,بیماری عفونی زنان ,بیماری فیبروم زنان ,بیماریهای رحم و تخمدان ,بیماریهای زنان مقاربتی, نویسنده: faezeh بازدید: 146 تاريخ: دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت: 19:46

 

بهداشت دوران قاعدگی

بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آنها شود. این امر نشان می دهد که آنها سالم هستند و آمادگی مادر شدن را در آینده دارند. در ضمن مادر و خواهر بزرگ تر، اولیای مدرسه و معلمان بهداشت می توانند درباره این پدیده با نوجوانان صحبت کرده و نگرانی و ترس آنها را برطرف کنند و به آنها توضیح دهند که قاعدگی نه تنها بیماری نیست، بلکه امری ضروری و طبیعی برای بدن است، اگرچه ممکن است به ظاهر موجب ناراحتی شود.
دوران قاعدگی یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر خانمی است و از آنجا که به طور معمول، خانم ها را یک هفته در ماه درگیر می کند، اهمیت ویژه ای دارد.
باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است به ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده منجر شود.
این عوارض می تواند فرد را از نعمت مادر شدن محروم کند و ممکن است زندگی خانوادگی آینده وی را دچار مشکل گرداند، بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آنها اهمیت دارد:
۱- لباس زیر مناسب:
از لباس های نخی استفاده کنید و آنها را زود به زود عوض کنید. لباس های زیر را باید جدا از سایر لباس ها بشویید و در آفتاب خشک کنید. هیچگاه از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.
۲- ورزش:
انجام فعالیت ها و ورزش های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ گونه منعی ندارد، بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می کند. باید بدانید که بدترین کار، درازکشیدن روی تخت و بی حرکت ماندن است.
۳- تغذیه:
برای جبران خون از دست رفته در این دوران می توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی ، لبنیات و انواع میوه های تازه و… بیشتر استفاده کنید. توصیه می شود برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یک هفته پیش از شروع قاعدگی از رژیم غذایی حاوی ویتامین B۶ و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات سبوس دار مصرف کنید.
غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشک، انجیر خشک و کشمش .
ویتامین B۶ در نان ها و بیسکویت های سبوس دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، مرغ، ماهی، جگر، میوه ها مثل موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجات مثل هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و در مغزها وجود دارد.
۴- حمام کردن:
حمام کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد، بلکه لازم است. البته باید از نشستن کف حمام خودداری کرده و تا حد امکان به شکل ایستاده حمام کنید تا بدن شما به آلودگی های میکروبی کف حمام آلوده نشود.
اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا اجتناب کنید.
۵- نوار بهداشتی:
سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کرده و آن را مرتب و زود به زود تعویض کنید. اهمیت این موضوع به خصوص زمانی که خون ریزی بیشتر است، روشن می شود. با این کار، علاوه بر رعایت بهداشت جسم، از آلوده شدن لباس های دیگر نیز خودداری می شود. هنگام تعویض نوار بهداشتی، باید آن را داخل کاغذ پیچیده و دور بیندازید.
دقت کنید نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت بیندازید، زیرا موجب گرفتگی چاه توالت می شود. چنانچه امکان استفاده از نوار بهداشتی را ندارید، می توانید از پارچه های معمولی و قابل شستشو استفاده کرده و سپس آنها را با آب سرد و صابون شسته و در آفتاب خشک و در صورت امکان اتو کنید. سعی کنید تا حد امکان از پنبه یا دستمال کاغذی استفاده نکنید و در صورت استفاده، یک عدد گاز استریل روی پنبه قرار دهید، زیرا ممکن است قطعات خرد شده دستمال و پنبه جذب شده و موجب عفونت شود.
با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می توان با علامت زدن تاریخ شروع قاعدگی در تقویم، آن را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی را به خصوص در مدرسه به همراه داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.
۶- استفاده از مسکن:
وجود درد در روزهای اول قاعدگی، مسئله ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می شود. در صورت شدت درد می توانید با تجویز پزشک، از داروهای تسکین دهنده استفاده کنید. البته بهتر است ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است، زیرا گرما موجب شل شدن عضلات شده و می تواند انقباضات را متوقف کند.
استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب و اجتناب از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای نیز می تواند در تسکین درد موثر باشد.
۷- بهداشت ناحیه تناسلی:
در خانم ها به علت نزدیک بودن مقعد به فرج و نیز مجرای خروج ادرار، امکان انتقال انواع میکروب ها به دستگاه تناسلی وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری از وقوع عفونت، به هنگام طهارت باید ابتدا فرج یا قسمت جلویی دستگاه خارجی تناسلی و سپس مقعد شسته شود.
در دوران قاعدگی نیز باید پس از هر بار دست شویی رفتن به خصوص پس از اجابت مزاج، شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو، در صورت امکان با دستمال تمیز خشک شود.
تا حد امکان سعی کنید برای طهارت از آب سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است سبب به وجود آمدن انقباض و درد زیر شکم شود. دقت کنید هیچگاه با دست کثیف یا آلوده طهارت نگیرید.
۸- آکنه:
یکی از عوارض شایع دوران نوجوانی آکنه یا جوش غرور است که علت آن تغییرات هورمونی در بدن است و در دختران، به خصوص پیش از شروع عادت ماهیانه شدت می یابد. آکنه با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می یابد.

پزشکی زنان...

ما را در سایت پزشکی زنان دنبال می‌کنید

برچسب: ,بهداشت در دوران قاعدگی ,حالات روحی زنان در دوران قاعدگی ,درباره عادت ماهانه زنانه ,سوال و جواب هایی در مورد عادت ماهیانه ,همه چیز در مورد قاعدگی, نویسنده: faezeh بازدید: 169 تاريخ: دوشنبه 2 بهمن 1396 ساعت: 19:46

صفحه بندی